Efter 10 dagar i total tystnad, och därefter 10 dagar för att smälta allt, är vi nu tillbaka i den så kallade ”verkligheten” som numera är i paradiset Goa, och närmare bestämt i supermysiga yogabyn Mandrem. Det är verkligen en ynnest att unna sig själv gåvan att spendera 10 dagar i tystnad på det här viset och även att ge sig tiden att smälta det som varit, eftersom jag normalt sätt brukar börja arbeta dagen efter ett retreat. Dessutom var det spännande att uppleva ett retreat utomlands. Även om formatet är desamma över hela världen, var den kulturella skillnaden, mot att göra retreatet i Sverige, stor.
Trots att det är tufft, både fysiskt och psykiskt, är resultaten från dessa dagar obetalbara. Både jag och sambon har fått många nya insikter och framförallt en tydligare vision framåt. Min inre röst har sagt sitt och jag vet nu, mer än någonsin, att jag fortfarande har en hel del utmaningar kvar att arbeta med för att bli ”helare” och ”bättre” som människa och medmänniska. Sakta men säkert tar jag mig framåt. Skalar löken lager efter lager, för att komma närmre kärnan. Och samtidigt får man vara ödmjuk inför att det är en livslång resa att lära sig ”konsten att leva”.
Mental träning -fast på en djupgående nivå
I grund och botten är Vipassana en enkel, men djupgående teknik för mental träning. På samma sätt som vi använder fysiska övningar för att förbättra vår fysiska hälsa, kan Vipassanatekniken användas för att utveckla ett sunt sinne. Vi är nämligen alla mer eller mindre fångar i vårt eget sinne och i våra egna tankar. Försök till exempel att bestämma din nästa tanke, en ren omöjlighet.
En introduktion till tekniken och 10-dagarsretreatet
Eftersom det är svårt att förklara för någon som inte själv, genom egen erfarenhet, upplevt ett Vipassanameditationsretreat tänkte jag försöka ge en kort introduktion till själva tekniken, som i sig är väldigt basic och enkel, och även själva tiodagarsretreatet.
Jag vill dock vara tydlig med att Vipassana inte är ytterligare en intellektuell workshop för att stilla vår nyfikenhet och ständiga sökande efter ”något”. Utan Vipassana är en resa, eller snarare en upptäcktsfärd, som görs med slutna ögon där målet är att transformeras genom att förändra hjärnans ohälsosamma vanemönster på djupet, och därigenom kunna börja leva ett bättre liv när vi inte längre styrs av vårt så kallade ”undermedvetna”. Ett mer harmoniskt och fridfullt liv. Ett liv i lycka oberoende av yttre omständigheter. Tekniken ger oss nämligen ett verktyg att komma ur vårt ”lidande” som vi alla har mer eller mindre av då och då. Det är därför tekniken kommit att kallas för ”Konsten att leva”.
De är lätt att vara lycklig när allt går bra
Alla söker vi efter frid och harmoni, eftersom det är vad vi mest av allt tenderar att sakna i våra liv. Från och till upplever alla såklart lycka, harmoni, kärlek och närvaro i våra liv, och då är det enkelt att känna sin ”in tune” och att livet leker underbart. Ellerhur!?
När allt går åt helvete då?
Men visst händer det att vi också upplever känslor av rädsla, tomhet, ilska, irritation, oro, ångest, avund och lidande. Och när vi upplever dessa negativa känslor tenderar vi dessutom, förutom att vi försöker fly från dessa ”jobbiga” känslor, att medvetet eller omedvetet, sprida dem till andra.
Vad Vipassa lär ut är en teknik för att kunna uppleva sinnesfrid och harmoni även när vi upplever ”negativa” känslor och ”lidande”. Det vill säga livet inte alls blir som vi tänkt oss, vilket det ju sällan blir.
Det kan vara vardagliga händelser som att du upptäcker att; du fått punktering på cykeln när du har som mest bråttom till jobbet, dina barn vägrar klä sig på morgonen, någon räcker fingret åt dig i trafiken, din chef fäller en onödig kommentar, eller att din partner glömt göra den där tjänsten hen lovat.
Men det kan också vara händelser av större karaktär så som att din partner lämnar dig för någon annan, du blir uppsagd från jobbet, en nära familjemedlem avlider eller får en allvarlig diagnos av läkaren.
Att ha förmågan att uppleva sinnesfrid och harmoni, och samtidigt känna att det trots allt finns en grundläggande kärlek och lycka, även när saker och ting går åt helvete rent ut sagt, är det som tekniken framförallt lär ut.
För det är enbart vid dessa, mer utmanande, tillfällen som vi kan mäta hur långt vi faktiskt kommit på resan mot ett liv i frid och harmoni. Detta betyder dock inte att praktiken gör oss till känslolösa monster, tvärtom. Vi tenderar att känna ännu mer medkänsla och ännu mer kärlek, men vi gör det från en ”ren” grund utan en tillstymmelse av begär eller motvilja, och utan att förvänta oss något tillbaka.
Att läka sig själv från allt ”lidande”
Vipassana betyder; ”Att se saker som de verkligen är” och är en av världens äldsta meditationstekniker upptäckt i Indien för över 2500 år sedan av Siddharta Gautama, också känd som ”The Buddha”. Dock har tekniken ingen som helst religiös eller sekteristisk koppling, utan är en universell teknik som fungerar för alla människor, oavsett kultur, bakgrund eller sexuell läggning. Syftet med tekniken är nämligen att lära sig läka sig själv från så kallat ”mänskliga lidande”. Mänskligt lidande beror framförallt på vår fantastiska, och ibland destruktiva, förmåga att kunna tänka, och därför är det framförallt våra egna tankar som tenderar att skapa vårt lidande i kombination med våra känslor. För att kunna läka från detta lidande används således själviakttagelse.
10-dagarskurserna
Tekniken lärs ut under 10 dagar långa internatkurser för nya studenter och följer alltid samma schema där kurserna hålls. Det finns idag 188 center över hela världen, varav ett i Ödeshög i Sverige. Det tas inte ut några avgifter för kurserna – inte ens för kost och logi. Alla kostnader täcks nämligen genom frivilliga donationer från tidigare kursdeltagare som upplevt teknikens goda verkan och därmed vill ge andra möjligheten till desamma.

Den vackra blomgången på Vipassanaretreatet i Anuradhapura på Sri Lanka
Ädel tystnad
Under kursen lever man i fullkomlig tystnad, så kallad ”ädel tystnad”. Så fort man anländer till centret lämnar man in sina personliga tillhörigheter för förvar så som; smartphone, dator, padda, böcker, skrivmaterial, musikinstrument, pengar etc.
De tre första dagarna
Själva meditationen sker därefter enligt ett schema, med både vägledd meditation samt övning på egen hand, och sträcker sig från tidig morgon till kväll.
Det första man blir ombedd att göra är att fokusera på sin egen naturliga andning. Det vill säga att observera andningen när den kommer in och ut ur näsborrarna. Utmaningen här är att behålla fokus på andningen så länge som möjligt.
Att fokusera på den naturliga andningen – lätt men inte enkelt
Låter det enkelt? Det är det inte. Det är nämligen otroligt svårt att undvika att tankarna plötsligt, mestadels omärkbart, seglar iväg med oss efter ett tag. Tillslut kommer man på sig själv med att tankarna vandrat iväg med uppmärksamheten. Då är det bara att, utan att döma, komma tillbaka till att återigen fortsätta fokusera på den naturliga andningen när den kommer in och ut ur näsborrarna.
Att sinnet vandrar iväg med vår uppmärksamhet sker ungefär en trilljon gånger under de första dagarna när sinnet fortfarande är uppjagat från alla sinnesintryck vi ständigt blir matade och matar oss själva med i den ”vanliga världen”. Därför pågår denna, relativt okomplicerade, övning under de 3 hela första dagarna.
En strid av tankar, känslor och minnen uppenbarar sig
Vad som är intressant är dock att när vi väl sitter ner och fokuserat mediterar på detta sätt under 10 timmar per dag kommer en oundviklig och oändlig storm av olika tankar, känslor, minnen, rädslor och andra obearbetade saker att flöda upp inom oss. Själv fick jag uppleva otroligt många bortglömda minnen under just denna kurs, även om varje kurs bjuder på olika upplevelser. Det är nämligen så att alla våra minnen finns lagrade i våra celler, och när vi sitter ner och bara observerar, utan att distrahera sinnet på annat sätt tex med mobiltelefonen, socialt umgänge, träning, jobb, hobbyaktiviteter etc, så tenderar gamla minnen att komma upp till ytan igen. Vad vi gör med dessa minnen under meditation är att enbart observera dem, utan att reagera eller värdera. Vi lär oss med andra ord att studera våra minnen och känslor objektivt, som en objektiv forskare som studerar något intressant.

Stora meditationssalen
Efter tre dagars ”kamp” är vi redo för ”Vipassana”
Och efter tre dagars, mer eller mindre, lång kamp, börjar dock sinnet sakta att stilla sig och tankarna blir färre, tystare, lugnare och mindre intensiva. Mer likt mjuka moln som sakta svävar fram på himmeln, istället för som tidigare när tankarna, likt en apa i ett träd, hoppade från den ena tanken (grenen) till den andra tanken (grenen) till den tredje osv osv. Därav uttrycket ”monkey mind”.
För genom att fokusera så pass länge, 30 timmar för att vara exakt, på ett litet område precis under ingången till näsborrarna och ovanför överläppen, blir sinnet så pass skarpt och finkänsligt att man kan börja känna minsta lilla subtila andetag som kommer in och som går ut ur näsborrarna. Och först när sinnet blivit så här knivskarpt, likt ett rakblad, vilket det blir efter 3 dagars intensiv träning, är man redo att lära sig själva tekniken; Vipassana.
En helt ny värld uppenbarar sig
Dessutom uppenbarar sig en helt ny värld av kroppsliga förnimmelser, eller sensationer, inom detta lilla område. Naturliga kroppsliga förnimmelser som ständigt finns där inom och utom vår kropp, men utan att vi är medvetna om dem.
Kroppsliga förnimmelser eller sensationer (på engelska sensations) kan till exempel vara; kliande, pirrande, spänningar, stickande, pulserande, sammandragande, expanderande, värme, kyla, fukt, lätthet, tyngd, tryck, flöde hårdhet, styvhet, mjukhet, vibrerande etc.
Det vill säga naturliga fysiska förnimmelser, men som aldrig förr kunnat upplevas så tydligt, eftersom vi inte lärt oss hur man observera dem. Denna tydliga medvetenhet om våra fysiska sensationer, utan att reagera på dem, oavsett vilka de är, är hela kärnan i Vipassanapraktiken.
När detta blev uppenbart för mig under min första kurs, hur ”enkelt” det är att förstå sig själv och sitt beteende, blev jag faktiskt upprörd över att man inte lärt ut denna självobservationsteknik i skolan. Det blev så tydligt för mig att detta är ett verktyg som gör att ilska, irritation, avund, tomhet, ångest, oro mm inte behöver existera så intensivt i våra liv, om vi bara förstår våra fysiska kroppsliga förnimmelsers ursprung, inte på en intellektuell nivå, utan genom egen upplevd erfarenhet på den ”så kallade” undermedvetna nivån. Vilket är där tekniken verkar.
Hur fungerar det i praktiken
Varje ljud, varje bild, varje smak, lukt och känsel, det vill säga allt som kommer i kontakt med kroppen genom våra sinnesorgan skapar omedvetet någon form av förnimmelse eller sensation inom oss. Denna medvetenhet, om våra naturliga fysiska sensationer, är det man brukar kalla för den gyllene länken mellan vårt sinne och vår kropp. Med andra ord, om vi kan bli medvetna om hur, när, var och varför våra kroppsliga sensationer uppstår så har vi nyckeln till att förstå mänskligt beteende.
Behagliga, obehagliga eller neutrala känslor – oavsett vilket tenderar vi att reagera
Att göra sig bekant med dessa kroppsliga förnimmelser är centralt i Vipassanatekniken. Genom övning av tekniken blir vi medvetna om att den fysiska upplevelsen (tex att någon säger något elakt till dig) och vår mentala reaktion (vilka sensationer som uppstår i kroppen och var de uppstår när någon säger något elakt till dig) är två helt olika processer.
Dessutom reagerar vi oftast automatisk (undermedvetet) beroende på om förnimmelsen är behaglig, obehaglig, eller neutral. Till behagliga sensationer brukar vi reagera med begär, dvs att vi gärna vill hålla fast vid upplevelsen. Känslor av girighet, snålhet och fåfänga är alla födda ur begär. Tex är kärlek där man förväntar sig något tillbaka ett exempel på girighet och snålhet. Du förväntar dig något X (girighet) och bara om X är uppfyllt ger du (snålhet). Detta är inte kärlek utan ett exempel på begär. Riktig kärlek uppstår när vi ger utan att förvänta oss något tillbaka.
Till obehagliga kroppsförnimmelser reagerar vi oftast med motvilja. Känslor av ilska, irritation, hat, avund, avsky, svartsjuka och rädsla är alla födda ur motvilja. Tex så reagerar du kanske starkt med irritation när någon kommer försent till ett möte ni bokat. Detta är exempel på motvilja, du befinner dig i en situation som du önskar vore annorlunda. Men vi kan inte förändra saker, händelser eller människor omkring oss. Vi kan bara förändra hur vi själva förhåller oss till saker omkring oss, speciellt när dem inte blir som vi tänkt oss.
Till neutrala kroppsförnimmelser brukar vi reagera med tristess, uttråkning eller osäkerhet. Tillexempel när du sitter på bussen eller tåget hem från jobbet och istället för att bara vila i det som är och njuta av färden hem, tar du upp mobilen och slösurfar. Och skulle internet, av någon anledning inte fungera, så tenderar vi att reagera med motvilja.
Anledningen till att vi är i ständig konflikt med tillvaron
Alla dessa känslor är mentala reaktioner (dvs våra tankars reaktioner) på vår fysiska upplevelse (det vi upplever genom våra sinnen; smak, lukt, hörsel, syn, känsel) och orsaken till att vi är i ständig konflikt med tillvaron. Tom när saker är så kallat ”bra” tenderar vi att vilja ha något annat. Men genom att kunna särskilja dessa processer får vi möjlighet att släppa taget om reaktionerna och möta verkligheten så som den är. Inte som vi önskade att den vore.
Den ”hårda” sanningen – Din nivå av lycka beror enbart på dig själv
Genom Vipassana inser man, genom egen upplevd erfarenhet, att ens egen attityd och beteende till lidande eller lycka, inte kan orsakas av några som helst faktorer från den yttre världen. Utan att det enbart är våra reaktioner på dessa behagliga, obehagliga och neutrala förnimmelser eller sensationer, som omedvetet uppstår i kroppen när våra sinnesorgan tar emot information utifrån, som avgör våra tankar och även handlingar.
Detta blir otroligt tydligt genom egen upplevd erfarenhet under kurens gång, och är en enormt viktig insikt som kommit att förändra och förbättra livet för många, inklusive mig själv. En insikt som inte kan förstås enbart intellektuellt, precis som man inte kan förstå hur man ska simma om man läser om tekniken i en bok. Utan det är först när man är i vattnet som man verkligen kan lära sig simma. Precis desamma gäller för meditation. Du måste praktisera och uppleva det själv genom egen erfarenhet för förstå.
På 4:e dagen lärs Vipassana ut
Så på fjärde dagen av kursen, när sinnet är lugnare och mer fokuserat, lärs alltså själva tekniken Vipassana ut; att iaktta våra förnimmelser över hela kroppen, att förstå deras natur, och att utveckla sinnesjämvikt genom att inte reagera på dem. Med andra ord lär vi oss då att, objektivt, utan att reagera, observera samtliga av våra förnimmelser eller sensationer som ständigt flödar och uppstår i kroppen. Oavsett vilka de är och utan att reagera på dem. Behagliga som obehagliga eller neutrala.
Under dagarna som följer upplever man tydligt; känslor som kommer och går, tankar som kommer och går, smärta som kommer och går, njutning som kommer och går, ilska och irritation som kommer och går, osv. Tillslut blir insikten, inte intellektuellt, utan genom egen upplevd erfarenhet, att inget är permanent eller beständigt, utan att allt uppstår för att försvinna.
När ilska, oro och ångest inte längre blir abstrakta känslor
Fenomen som ilska, irritation, smärta, lidande, oro, rädsla, passion, girighet, lust, avundsjuka etc blir inte längre bara abstrakta känslor inom oss. Utan genom att studera alla de fysiska förnimmelser eller sensationer som uppstår med dessa tankar och känslor, och genom förståelsen om deras föränderliga natur, kan vår vana av att reagera i blindo på dessa sensationer förändras på djupet. För det vi gör med tekniken är att vi sakta förändrar våra, ibland inte så konstruktivt byggda, nervbanor i hjärnan och skapar nya mer hälsosamma nervbanor som inte längre reagerar på sådant som vi brukade reagera på.
För mellan alternativen fight, flight och freeze finns nämligen ett tredje alternativ; observation. Och återigen, det är ingen intellektuell övning som sker genom tankens kraft, utan här förändrar vi verkligen våra ”undermedvetna” vanemönster på djupet.
Ett ovärderligt verktyg
Efter min första Vipassanakurs 2014 var jag så överväldigad av allt. Plötsligt kunde jag se saker som de var, inte som jag önskade att de vore. Det var som att jag hittat ”botemedlet” mot det som tidigare skapat ”lidande” i mitt liv. Jag fick svar på många frågor om själva livet och min mening i det, och jag förstod, genom egen upplevelse, att det bara är jag som kan leda mig själv på rätt väg mot lycka och harmoni. Och det finns verkligen en lycka därinne.
Och sedan 2014 har ingenting varit sig likt. Jag hittade min livs kärlek och själsfrände i min älskade sambo, för att jag slutade leta. Jag började lyssna på mig egen röst, för plötsligt kunde jag faktiskt höra den. Jag har startat företag eftersom det blev tydligt för mig att jag vill bidra till något större, men också för att arbete inte får ta för stor plats från det som verkligen är viktigt.
Därför har jag nu tagit tjänstledigt från mitt ”vanliga jobb” för att under några månader befinna mig på andra sidan jorden och därifrån ge mig hän fullt ut åt mina passioner och intressen samt få möjligheten att utveckla mig själv, mina företag och min relation med min älskade sambo. Allt detta, tack vare att jag fann meditationen. Eller rättare sagt att; meditationen fann mig.
Hoppas att denna lilla introduktion gett dig en bättre förståelse för tekniken och hur den kan hjälpa oss att utvecklas som människor. Och för den som är redo och villig att ge tekniken en ärlig chans kommer den med största sannolikhet bidra till stora positiva förändringar, inte bara för dig, utan också för din omgivning. Oavsett vilket önskar jag dig all lycka på resan ”livet” <3
Metta bahvana
(betyder Love and Kindness på Pali)
Elisabeth
Känn dig fri att läsa mer om Mindfulness och Meditation som min bästa investering någonsin här
Och vill du läsa mer om Vipassana samt hitta ett center nära dig kan du göra det på den svenska sidan här